(abajo en castellano)
2022an, Nafarroako Osasun Publikoaren eta Lan Osasunaren Institutuak estres termikoaren arriskuari buruzko azterlan txiki bat aurkeztu zuen, kanpoan lan egiten duten sektoreetako ehun enpresa baino gehiago bisitatu ondoren (eraikuntza, nekazaritza, lorezaintza...). Ikerketak honako hau ondorioztatu zuen: "Oro har, estres termikoa oker identifikatzen da, eta ez da metodologia espezifikoekin ebaluatzen. Horrek arriskua gutxiestea dakar, planifikatutako neurriak ez baitira nahikoak edo ez baitira zuzenak, eta arriskuan dauden langileentzako arriskua egon baitaiteke". Enpresa ia guztiek kanpoko prebentzio-zerbitzu komertzialen esku uzten dute prebentzioa.
Pandemiaren ondoren, geure buruari galdetzen diogu zenbat froga behar diren Estatuko gobernuak zalantzan jar dezan gaur egungo prebentzio-sistema, elkarren artean lehiatzen diren inbertsio-fondoen eta aseguratzaileen jabetzako sistema, beren etekinak handitzeko kostuak merkatzen dituztenak, horretarako gutxieneko zerbitzu eskasa emanez eta plantillen enplegu-baldintzak prekarizatuz.
Noiz arte eutsiko diote Estatuko Gizarte Segurantza, Lan eta Osasun Ministerioek enpresa-izaera pribatuko lan-istripuetarako eta laneko gaixotasunetarako laguntza-sistemari, Gizarte Segurantzarekin elkarlanean diharduten mutuek osatutakoa kasu? Sistema horrek lesioen larritasuna minimizatzen du, lanetik eratorritako patologiak azpierregistratzen ditu, eskubiderik gabeko osasun-arreta ematen du eta izaera konpontzailea du, ez prebentiboa.
Bien bitartean, osasun-sistema publikoak bere parasitazioa alde batera uzten jarraitzen du, eta osasun laguntza ematen die lanaren ondoriozko kalte ugariei, enpresa-mutuek artatu ez dituztenei, hala nola minbiziei, buruko nahasmenduei, patologia kardio baskularrei eta abarri, alegia, osasun publikoko egungo arazo nagusiak. Aldi berean, aipatutako hiru ministerioek ez dute kontuan hartzen Osasunari buruzko Lege Orokorraren azken xedapenetako hirugarrena, hau da, mutua-baliabideak osasun-sistema publikoan sartzea ahalbidetzen duena.
Lan-osasunaren sistema publiko bihurtzeko eskakizun horren aurrean, enpresa-erakundeek ospatu egiten dituzte beren mutuen eskutik osasun-sistema publikoa pribatizatzearen aldeko apustuan egindako aurrerapenak, elkarrizketa soziala deiturikoak babestuta.
Laneko osasun-sistemak ez zion eraginkortasunez erantzun COVIDari, ez dio erantzun laneko istripuen eta gaixotasunen prebentzioari, eta ez dio klima-aldaketari aurre egingo.
Laneko arriskuen prebentzioa eta lanak eragindako kalteen arreta osasun-sistema publikoak egiteko garaia da
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En el año 2022 el Instituto de Salud Pública y Laboral de Navarra presentó un pequeño estudio sobre el riesgo de estrés térmico tras visitar más de cien empresas de sectores que desarrollan su actividad en exteriores (construcción, agricultura, jardinería…). El estudio concluyó que “En general, el estrés térmico se identifica de manera incorrecta y no se evalúa con metodologías específicas. Esto supone una infravaloración del riesgo que hace que las medidas planificadas resulten insuficientes o incorrectas, y pueda existir un riesgo para la salud de la población trabajadora expuesta”. Empresas que en su casi totalidad delegan la prevención en los Servicios de Prevención Ajenos, de carácter mercantil.
Tras la pandemia nos preguntamos de cuántas pruebas se ha de disponer para que el gobierno estatal cuestione el sistema preventivo actual mayormente propiedad de fondos de inversión y aseguradoras que compitiendo entre sí, al objeto de aumentar sus beneficios abaratan costes a base de prestar un servicio mínimo insuficiente y precarizar las condiciones de empleo de sus plantillas.
¿Hasta cuándo los Ministerios estatales de Seguridad Social, de Trabajo y de Sanidad van a mantener un sistema asistencial para accidentes de trabajo y enfermedades profesionales de naturaleza empresarial privada, como es el constituido por las mutuas colaboradoras con la Seguridad Social? Un sistema que minimiza la gravedad de las lesiones, subregistra las patologías derivadas del trabajo, presta una atención sanitaria sin derechos y es de naturaleza reparadora y no preventiva. Mientras, el sistema público de salud sigue ignorando su parasitación asistiendo sanitariamente a los múltiples daños derivados del trabajo desatendidos por las mutuas empresariales tales como cánceres, trastornos mentales, patología cardio vascular etc. principales problemas actuales de salud pública. Y entre tanto los tres ministerios citados continúan desconsiderando la aplicación de la disposición final tercera de la Ley General de Sanidad que posibilita la inclusión de los recursos mutuales en el sistema público de salud.
Frente a esta exigencia de publificación del sistema de salud laboral las organizaciones empresariales celebran los avances en su apuesta por la privatización del sistema público de salud de mano de sus mutuas, amparadas en el llamado diálogo social.
El sistema de salud laboral ni respondió con eficacia a la COVID, ni lo hace a la prevención de los accidentes de trabajo y enfermedades profesionales, ni lo hará frente al cambio climático.
Es hora de que la prevención de riesgos laborales y la atención a los daños derivados del trabajo se hagan desde el sistema público de salud.
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Plataforma Navarra de Salud/Nafarroako Osasun Plataforma
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